Skip links

تلاش را از رستوران های زنجیره ای قرن نوزدهم بیاموزیم

“شانس با تلاش ارتباط مستقیم دارد. هر چه قدر بیشتر تلاش کنید خوش شانس تر خواهید بود. “

این سخن بی نظیر از زبان ری کراک رییس و بنیانگذار رستوران های زنجیره ای مک دونالد است.وی در ۵ اکتبر ۱۹۰۲ در اوک پارک ایلینویز متولد شده و در ۱۴ ژوئن ۱۹۸۴ در سن ۸۱ سالگی به دلیل نارسایی قلبی درگذشت.

مک دونالد

ری کراک، بعد از جنگ جهانی دوم کار خود را به عنوان یک توزیع کننده شروع کرد و بعد از مدتی به دلایل رقابتی بازار شرکتی که در آن فعال بود، ورشکسته شد. در همان حین تحت تاثیر رستوران‌های زنجیره ای براداران مک دونالد قرار گرفت و در بازدید خود در سال ۱۹۵۴ از یکی از شعب و جلسه ای با برادران مک دونالد، متقاعد شد که این سبک رستوران های زنجیره ای پتانسیل بسیار زیادی برای گسترش در سطح کشور و حتی جهان را دارد.

وجود رستوران های تمیز، منظم،مدرن، مکانیزه، پرسنل‌ حرفه ای و سالم ری کراک را بیش از پیش به تصمیم خودش مصمم نمود. رستوران های همبرگر فروشی کنار جاده ای در شرایطی نامتعارف برای خانواده ها و پاتوق افرادی که سالم نبودند باعث شده بود دیدگاه خوبی از اینگونه رستوران ها در اذهان عمومی وجود نداشته باشد، اما رستوران های برادران مک دونالد این دیدگاه را تغییر داده بود.

یکی دیگر از دیدگاه های ری کراک این بود که همبرگر زیبایی بیشتری از هات داگ در صنعت فست فود داشته و می تواند به سرعت به یک تجارت جهانی تبدیل شود. او توانست به عنوان اولین فرانچایز شرکت مک دونالد شعبه خود را در ایالت ایلینویز ایجاد نماید.

در سال ۱۹۵۵ وی با والت دیزنی شروع به مذاکره نمود تا بتواند از پتانسیل‌ آنها برای فروش محصولات مک دونالدز استفاده نماید. اما آنها در صورتی موافق به همکاری با رستوران های مک دونالد بودند که قیمت قارچ ها را افزایشی بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ درصدی داده و از سود آن برای خودشان استفاده نمایند. ری کراک با این موضوع به دلیل سیستم مشتری مداری برای مشتریان وفادار خود مخالفت نمود و تصمیم به بازگشایی رستوران و شعب خود بدون حضور والت دیزنی گرفت.

ری کراک با سرلوحه دادن کیفیت و قیمت‌گذاری یکسان در تمام شعب توانست سیستمی جدید از فرانچایز را در میان شعب رستوران های مک دونالد ایجاد نماید. ساختاری که باعث ایجاد سیستم اعطای نمایندگی و اجاره ی امتیاز ارزش برند مک دونالد گردید.

ری کراک برای پیاده سازی این سیستم یکپارچه با چالش‌های فراوانی درگیر بود و در ابتدای راه برای ایجاد سیستم قیمت‌گذاری یکسان، پیاده سازی کیفیت یکسان و … سختی‌های زیادی را متحمل شد تا بتواند به استانداردهای ذهنی خود که در حال حاضر شعب جهانی مک دونالد استاندارد‌های خود را مدیون آن هستند، پیاده سازی نماید.

 

 

 

نظرتان را بنویسید

Home
Account
Cart
Search