Skip links

ایده‌هایی جذاب برای رسیدن به عملکرد بالا

۶ راه مؤثر برای افزایش انگیزه و ایجاد فرهنگ عملکرد بالا
.
پیشرفت در کار، تامین نیازهای مالی و حفظ‌کردن شور و اشتیاق انجام کارها موضوعاتی هستند که کارکنان همه‌ نسل‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهند. یکی از مقاله‌های اخیر منتشر شده توسط موسسه تحقیقاتی گالوپ، مشخص کرده است «کارمندی که به طور فعال، با شغل خویش همراه (engage) نشود، به‌ازای هر ۱۰۰۰۰ دلار حقوق، ۳۴۰۰ دلار، یا ۳۴٪ هزینه برای سازمان به همراه دارد» و به طور متوسط، ۲/۱۷٪ از کارکنان شرکت‌ها، دقیقا در همین شرایط هستند که بصورت فعالانه با شغلشان همراه نمی‌شوند.
به بیان بهتر، کارمندی که با شغلش عجین و همراه (engage) نباشد با ۶۰۰۰۰ دلار درآمد در سال، سالیانه ۲۰۴۰۰ دلار به شرکت هزینه تحمیل می‌کند. در عوض، یک کارمند کارآمد نسبت به همکاران خودش مرخصی‌های استعلاجی کمتری می‌گیرد، اشتباهات کمتری مرتکب می‌شود، بهره‌وری بیشتری دارد و ۱۴۷٪ بازگشت سرمایه بیشتری برای سازمان دارد.
در ادامه ۶ روش موثر که شرکت‌ها می‌توانند در این خصوص برای افزایش انگیزه از آن‌ها ایده بگیرند بیان شده است:

۱ـ بهبود شایستگی فرهنگی از طریق پویایی جهانی و یادگیری زبان

یادگیری یک زبان جدید، بی‌شک چالش‌بر‌انگیز، اما فوق‌العاده ارزشمند است. وقتی شرکت‌ها توسعه می‌یابند، به افرادی با مهارت‌های زبانی نیاز خواهند داشت. یادگیری زبان جدید برای کارکنان مزایای بسیار زیادی به همراه دارد. این کار باعث بالا رفتن توانایی و اعتماد به نفس آن‌ها در برقراری ارتباطات بین فرهنگی به صورت حرفه‌ای می‌شود.
بهبود شایستگی فرهنگی به آموزش زبان محدود نمی‌شود، بلکه شامل تجربه‌ فرهنگ‌های دیگر نیز هست. شرکت‌هایی مثل گروه مشاوره بوستن و اچ.اس.بی.سی از طریق برنامه‌های آموزش مدیریت بین‌المللی، به کارکنان خود فرصت تجربه‌ فرهنگ‌های دیگر را می‌دهند.
این مأموریت‌های موقت خارج از کشور، فرهنگ کاری یک کشور دیگر را به کارکنان نشان می‌دهد. کارکنان در طی اقامت خود در خارج، نکات زیادی درباره‌ نیازهای گوناگون کسب‌وکار در بازارهای مختلف یاد می‌گیرند که به آن‌ها دید جامعی از کسب‌وکار بین‌المللی می‌دهد.

۲ـ توسعه‌ مهارت‌ها از طریق آموزش بین بخشی

خیلی اوقات دلیل قطع ارتباط و درگیری شغلی کارکنان با شغلشان، یکنواخت شدن کارهای روزمره‌ آن‌هاست. بر اساس نظرسنجی کورنی فری، ۳۳٪ کارکنان به دنبال فرصت‌های دیگری هستند، چون از کارشان خسته شده‌اند و به یک چالش جدید نیاز دارند.
مَتیُو راس، مالک و مدیر ارشد عملیاتی اسلامبر یارد، برنامه‌ای اجرا می‌کند که در طی آن، هر هشت هفته یک بار، جایگاه شغلی کارکنان تعویض می‌شود. این تعویض، به آن‌ها امکان یادگیری مهارت‌های جدیدی می‌دهد و از یکنواخت شدن شغل‌شان جلوگیری می‌کند. او می‌گوید «با آموزش کارکنان برای کسب تخصص در زمینه‌های مختلف درون سازمان، می‌توان آثار مخرب ترک شغل آنان را کاهش داد و از محدود شدن توانایی‌های کارکنان جلوگیری کرد».
کارفرمایان می‌توانند برای افزایش عملکرد و کاهش ترک شغل، با انتقال کارکنان به سایر بخش‌های شرکت، برای افزایش مهارت‌های کارکنان خود تلاش کنند. رهبران باید درباره‌ اهداف شغلی کارکنان با آن‌ها گفت‌وگو کنند و این ارتباط مستمر را با بررسی و بازخوردهای مکرر، حفظ نمایند.

۳ـ بهبود رفاه مالی از طریق مشاوره‌ تخصصی

بر اساس نظرسنجی اس.اچ.آر.ام، ۲۷٪ شرکت‌ها، برنامه‌ریزی مالی را مهم و مقدم می‌دانند و به کارکنان خود در مورد مدیریت بدهی‌ها، رهن منزل و کاهش ریسک مالی، مشاوره‌ فردی ارائه می‌دهند.
اخیراً نظرسنجی‌ای پیرامون عوامل مالی استرس‌زا برای کارکنان انجام شده است. نتایج نظرسنجی نشان می‌دهد مسائل مالی بزرگ‌ترین نگرانی کارکنان هستند که بهره‌وری شغلی آن‌ها را کاهش می‌دهد. ۴۷٪ کارکنان اذعان کرده‌اند از وضعیت مالی خویش دچار استرس می‌شوند و این استرس، در طی ۱۲ ماه گذشته افزایش داشته است.
پاتریک شرکنگست یکی از بنیان‌گذاران اِیس آپ، معتقد است «باید منابعی را برای کارکنان فراهم کرد تا از وضعیت مالی خود مطمئن شوند». به همین دلیل، او تصمیم گرفت تا با موسسه لرن‌لوکس همکاری کند تا برای اعضای تیم وی آموزش‌هایی در خصوص مسائل مالی داشته باشند.

۴ـ بهبود اعتماد به نفس به کمک مربی زندگی شخصی و شغلی

زاپوس نمونه‌ای از شرکت‌های پیشرو در تأثیرگذاری مثبت بر فرهنگ سازمانی و شادمانی کارکنان است. آگوستا اِسکات، کوچ (مربی) زندگی شخصی، به صورت رایگان و تمام وقت در محل شرکت زاپوس، نقش ارزشمندی را در بزرگ‌ترین فروشگاه آنلاین کفش دنیا ایفا می‌کند.
هدف اسکات این است که از طریق کوچینگ و مسئولیت‌پذیری، به کارکنان کمک کند تا به هر هدف ۳۰-روزه‌ای که بخواهند، دست یابند. طبق اعلام زاپوس، سه موضوع مهمی که افراد در خصوص آن به اسکات مراجعه می‌کنند، توسعه‌ی شغلی، امور مالی شخصی و کاهش وزن است.
زاپوس، از زمان به‌کارگیری اسکات، مزایای زیادی را برای کوچینگ کارکنان خود برشمرده است؛ «مانند کار تیمی بهتر، رضایت شغلی بیشتر، مهارت‌های ارتباطی قوی‌تر و روابط بهتر».

۵ـ حفظ اشتیاق از طریق مرخصی طولانی

مرخصی‌های درازمدت، یکی از مطلوب‌ترین مزایای شغلی است که خیلی کم ارائه می‌شود. اسکات وودز، ریاست West Arete از روش منحصر به فرد این شرکت در ارائه‌ی مرخصی‌های طولانی‌مدت سخن می‌گوید. او بیان می‌کند «افراد در طی مرخصی طولانی‌مدت خودشان، هیچ ارتباطی با شرکت ندارند، به همین خاطر می‌توانند کاملاً کار خود را فراموش کنند و به فعالیتی جالب‌توجه و معنی‌دار برای خودشان مشغول شوند».
پس از تحقیقات بیشتر مشخص شد شرکت‌های محدودی که مزایای مشابهی دارند، این مزایا را فقط برای کارکنانی با حداقل پنج سال سابقه کار در شرکت ارائه می‌کنند. شرکت‌های بزرگ‌تری مثل اینتل، هر ۷ سال یک بار، یک مرخصی استحقاقی هشت هفته‌ای به کارکنان خود ارائه می‌کنند. البته این شرکت فناوری چندملیتی، یک مرخصی استحقاقی چهار هفته‌ای را هم در صورت نیاز بعد از چهار سال کار ارائه می‌کند.

۶ـ حمایت از سلامت و تندرستی به کمک مشوق‌ها و کارهای ابتکاری

شرکت‌هایی نظیر Motley Fool و گوگل، با ارائه‌ برنامه‌های سلامتی در محل کار، تعادل مناسبی میان بهره‌وری، سلامت و شادمانی کارکنان فراهم می‌کنند.
گوگل با حفظ عنوان خود طی شش سال متوالی در حوزه مقدم دانستن سلامتی و تندرستی کارکنان، ابتکارات مختلفی را مثل مراکز و کلاس‌های تناسب اندام، پزشک و متخصصان Chiropractic (فن ماساژ و جابه‌جایی ستون فقرات) در محل کار ارائه می‌کند. این غول فناوری ۷۵ میلیارد دلاری، آشپزخانه‌ها و کافه‌های کوچکی را هم در سراسر محیط کار ایجاد کرده است که غذا و میان‌وعده‌های مغذی ارائه می‌کنند.
ولی واقعیت این است که هر شرکتی به بودجه‌ گوگل دسترسی ندارد تا بتواند بر روی روش‌های ابتکاری حوزه سلامت و تندرستی سرمایه‌گذاری کند. خوشبختانه ابتکارات سلامتی با بودجه‌ ناچیز یا بدون هزینه قابل انجام است. به سادگی می‌توان از آمازون کِش‌های ورزشی خرید، یک لیگ ورزشی در شرکت ایجاد کرد، یک گروه پیاده‌روی تشکیل داد، یا یک کلاس پیلاتِس به مربیگری کارکنان برگزار کرد.
بعضی از شرکت‌ها بودجه‌ای را در اختیار کارکنان قرار می‌دهند تا با انجام فعالیت دلخواه خویش، نیازهای شخصی و حرفه‌ای خود را برطرف کنند. هرچند که این کار سودمند است، اما بیشتر کارکنان از وجود چنین برنامه‌هایی اطلاع ندارند یا به فرایند آن آگاه نیستند؛ به همین خاطر، اغلب این برنامه‌ها مورد استفاده‌ کارکنان قرار نمی‌گیرد. در این مسیر، بهترین راهِ طراحی و اجرای برنامه‌ها و ابتکارات اثربخش، دریافت بازخورد از خواسته‌ها و نیازهای کارکنان است.

نویسنده: هیدی لین کورت
این مقاله در ۲۳ آپریل در نشریه فوربز منتشر شده است

نظرتان را بنویسید

Home
Account
Cart
Search