Skip links

۵ ترند منابع انسانی در سال ۲۰۲۱

۵ ترند منابع‌انسانی در سال ۲۰۲۱ که به رشد سازمان شما کمک خواهد کرد

در این مطلب خواهید خواند مهم‌ترین ترندهای منابع انسانی در سال ۱۴۰۰ چیست و چطور آگاهی از آن‌ها به رشد کسب‌‌کار شما و عملکرد بهتر اعضای تیم‌تان کمک می‌کند. این روزها که به موهبت تکنولوژی همه چیز با شتاب در حال تغییر است و لحظه‌ای ثبات ندارد اگر در جستجوی رسیدن به موفقیت هستید، نمی‌توانید مانند گذشته باشید، مانند گذشته بیاندیشید و مانند گذشته عمل کنید. دنیای امروز دنیای کسب‌وکارها و رهبران تحول‌گراست رهبرانی که رفتارشان دیگران را تشویق می‌کند رویاهای بزرگ‌تری داشته باشند، بیشتر بیاموزند، بیشتر عمل کنند و انسان‌های حرفه‌ای‌تر و جذاب‌تری شوند. از همین رو از شما به عنوان عضوی از سازمان توقع می‌رود که با جهان در حال تغییر، حرکت کنید و به فکر تغییرات مناسب در روند کار خود باشید. شما باید به خوبی روش‌های نوین و ترندهای حوزه منابع‌انسانی را بیاموزید تا بتوانید در سال ۲۰۲۱ به نتایج مطلوب در سازمان برسید.

۱ـ «آنالیز داده‌ها» ابزار اصلی تصمیم‌گیری منابع انسانی
تصمیم‌گیری‌های صحیح و غیرمغرضانه در سازمان‌های بزرگ و پرقدرت همیشه بر پایه آنالیز داده‌ها صورت می‌گیرد. از همین رو ترند منابع انسانی در سال ۲۰۲۱ این است که پایه تمامی تصمیمات حوزه منابع انسانی بر آنالیز داده‌های حقیقی استوار باشد.
پری تیمز نویسنده مشهور کتاب تحول منابع انسانی بر این باور است که استفاده از داده‌ها هنوز آنقدر معمول نشده است، اما نسبت به سال‌های گذشته، بسیاری از سازمان‌های از آن بطور هوشمندانه‌تری استفاده می‌کنند اما یکی از چالش‌های مهم این است که کارشناسان در این رشته برای استفاده درست از اطلاعات ممکن است مهارت کافی نداشته باشند.

۲ـ منابع انسانی پرچم‌‌دار تغییرات
یکی از مسائلی که همیشه باعث می‌شود سازمان متضرر گردد این است که آهنگ و مقیاس تغییر در سازمان با آهنگ و مقیاس رشد افرادی که در آن کار می‌کنند هماهنگ نباشد. ریتا ترهان، بزرگترین استراتژیست جهانی منابع‌انسانی، می‌گوید: بخش عمده اختلالات در کسب‌وکارهای امروزی از منابع انسانی سازمان‌ها ناشی می‌شود از همین رو منابع انسانی باید جزو خطوط مقدم تغییرات سازمانی باشد.

۳ـ تلاش متخصصان منابع انسانی برای ارتقا مهارت
همانطور که بیان شد در سال ۲۰۲۱ استفاده از داده‌ها و فناوری‌های نوین به عنوان یک ترند منابع‌انسانی باید در دستورکار سازمان‌ها قرار گیرند. بنابراین توصیه این است که امسال متخصصان منابع‌انسانی بیشتر برروی این مهارت متمرکز شوند. اما بسیاری از متخصصان این حوزه موافق این موضوع نیستند بلکه بر این باورند که زمان آن فرارسیده است که افراد «مهارت‌های نرم» را فرا بگیرند چراکه این مهارت‌ها هستند که انسان‌ها را از ماشین‌ها جدا می‌کنند.
ترهان بر این باور است که یک کارشناس منابع انسانی باید به تمامی مضامین اقتصادی و اجتماعی سازمانی که در آن فعالیت می‌کند شناخت و آگاهی کافی داشته باشد. همچنین کارشناس منابع‌انسانی باید بداند هدف از تحولات سیاسی در سازمان چیست و چه مفهومی دارد؟ همچنین وی باید از تحولات تکنولوژی و نحوه تاثیرگذاری آن بر نوآوری محصولات و مشتریان به خوبی آگاهی داشته باشد.

۴ـ آغاز دوره منابع انسانی استراتژيک
یکی از ترندهای مهم منابع‌انسانی در سال ۲۰۲۱، حرکت به سمت منابع انسانی استراتژیک است. بسیاری از افراد شاغل در حوزه منابع انسانی هنوز درمورد عملکرد حمایتی منابع انسانی و تفاوت آن با کارکرد استراتژیک منابع انسانی در سازمان‌ها صحبت می‌کنند. اما بسیاری امید دارند که در سال جدید منابع‌انسانی، نقش استراتژیک بیشتری در سازمان پیدا کند. چرا که واقعیت این است که سازمان بدون داشتن افراد با استعداد و مولد، نمی‌تواند به اهداف والای خود دست پیدا کند. اگر شما به‌عنوان یک کارفرما با کارمند خود به درستی و خوبی رفتار کنید، به طبع این رفتار، عملکرد سازمان شما نیز بهبود پیدا خواهد کرد و در نتیجه این عملکرد مفید سازمان برروی جامعه نیز تاثیر می‌گذارد.
هر سازمان باید استراتژیک بودن منابع‌انسانی را جدی بگیرد، این کار با بهبود پتانسیل تیم منابع‌انسانی و برندسازی آغاز می‌شود سیستم منابع انسانی می‌تواند برروی موفقیت سازمان تاثیرگذار باشد و یا به آن آسیب بزند.
۵ـ شجاعت و مهربانی در برابر چالش
آخرین ترند منابع‌انسانی این است که رهبران منابع‌انسانی باید در برابر رفتارهای غیرمعمول و غیراخلاقی در محیط کار از خود شجاعت نشان دهند. یک مدیر منابع‌انسانی باید این را یاد بگیرد که با دیدی اخلاقی و مهربان موضوعات شرکت را به گوش مدیر ارشد برساند.
در سازمان‌ها بسیار محتمل است که تصمیمات اقتصادی بدون در نظر گرفتن تاثیرات روانشناختی گرفته می‌شوند. از این رو مدیران منابع انسانی باید در فضای این تصمیمات باشند تا عواقب تصمیمات را از همه جوانب بررسی نمایند تا از بروز ضررهای نامحسوس بر روی ذهن و فکر نیروهای سازمان جلوگیری کنند.

نظرتان را بنویسید

Home
Account
Cart
Search