Skip links

پنج قانون برای استخدام و حفظ نسل ستاره‌های جوان

نسل هزاره (نسلی که با اینترنت و ابزارهای دیجیتال رشد کرده است) شباهتی با سایر نسل‌ها ندارد. به نقل از پیو ریسرچ، این نسل با ۵۶ میلیون نفر بیشترین جمعیت را در بازار کار امروز به خود اختصاص داده است. نسلی که بیشترین میزان تغییر شغل را دارند و از این شغل به آن شغل جابجا می‌شوند. به نقل از موسسه گالوپ تغییرات شغلی نسل هزاره سه برابر سایر نسل‌هاست. لذا شما باید برای مجاب کردن نسل هزاره به ملحق شدن به شرکت‌تان ، مطابق با قوانین آن‌ها بازی کنید.
برای جذب این ستاره‌های جوان به سازمانتان پنج قاعده و قانون زیر را به خاطر بسپارید:

۱. ارزش‌هایشان را درنظر بگیرید
صرفا حقوق بالا و ترفیع سریع، برای جذب و حفظ نیروی کار نسل هزاره کافی نیست. این نسل می‌خواهد در شرکت‌هایی مشغول به کار شود که با ارزش‌های شخصی‌اش همسو باشند. بر اساس یافته‌های پژوهشی که در همین زمینه انجام‌شده ۷۵ درصد شرکت‌کنندگان نسل هزاره آن پژوهش گفتند حاضرند خودشان با حقوق کم شرکتی بسازند که در قبال جامعه و محیط مسئولیت‌ داشته باشد.
بنابراین مطمئن شوید وب‌سایت شرکتتان نشانه‌هایی دال بر حفظ ارزش‌ها را نمایش دهد. برای مثال، شرکت ما در بخش مشاغل سایت، علاوه بر فهرست کردن شغل‌های موجود، ارزش‌ها و چشم‌اندازهای شرکت را نیز به کارکنان آتی نشان می‌دهد.

۲. قابل اعتماد و شفاف باشید
رویا نفروشید. بلکه با سند و شفاف حرف بزنید. شما با نسلی سروکار دارید که در مقایسه با نسل‌های قبلی چندان اعتمادی به کسب‌وکارها ندارد. برخی شرکت‌ها همیشه نوعی خونسردی درخود دارند که باعث شده کارجویان و حتی نسل هزاره از عینک خوش‌بینی به آن‌ها نگاه کنند. اما برای اکثریت کسب‌وکارها اهمیت دارد که جزو محیط‌های انتخابی نسل هزاره باشند که دوست دارند در آنجا کار کنند.
یکی از مراجعین ما که اهمیت زیادی برای استخدام نسل هزاره قائل است فرایند جذب طولانی و واقعا سختگیرانه‌ای برای استخدام کارمند دارد. برای تعیین انتظاراتش از استخدامی‌های بالقوه و شفافیت بیشتر، از وی خواستیم تا رضایت‌نامه‌های شخصی کارکنانی را منتشر کند که درباره فرایند مصاحبه شغلی نظر داده بودند و همچنین بیان کند چه کارکنانی می‌توانند انتظار استخدام شدن را داشته باشند. زمانی که تلاش مضاعفی می‌کنید احتمال و شانس جذب افراد مناسب بالاتر می‌رود.

۳. روی رشد آن‌ها سرمایه‌گذاری کنید
نسل هزاره خواهان رشد و پیشرفت در شغلشان هستند و این امر لزوما به معنای این نیست که خواهان وعده ترفیع باشند. سرمایه‌گذاری روی مجموعه مهارت‌های این نسل بیشتر از پیشنهاد حقوق بالاتر و ارتقای شغلی جواب می‌دهد. در حقیقت بر اساس پژوهشی که اخیرا روی نسل هزاره انجام شده، «آموزش» فاکتور شماره یک این نسل حین شروع یک شغل جدید می‌باشد. دان اسکیلز، مدیرعامل شرکت اینوِستیز دیجیتال در تعریف تجربه شخصی خود می‌گوید مرتبا از تمام ادارات بازدید داشته و تا جایی که می‌توانسته با تک‌تک کارکنان رودررو صحبت می‌کرده است. او می‌گوید هر وقت از کارکنان می‌پرسیدم: «از حرفه‌تان چه چیز دیگری می‌خواهید؟» تقریبا همیشه بیشتر نسل هزاره این پاسخ را می‌دادند که «می‌خواهم مهارت‌هایم را ارتقا دهم. می‌خواهم یاد بگیرم،» نه اینکه «من پول بیشتری می‌خواهم».
کسب‌وکارها باید هرجایی که می‌توانند قصه سرمایه‌گذاری‌شان روی افراد را تعریف کنند، قصه‌هایی که بخصوص اگر خود کارکنان تعریف کنند مثلا با استفاده از توصیه‌نامه‌ها و رضایت‌نامه‌ها، قدرت و تاثیر بیشتری خواهند داشت. اگر جهت تقویت و ارتقای مهارت‌های کارکنان برنامه‌های آموزشی ارائه می‌دهید یا زمانی را به آموزش شخصی‌شان اختصاص می‌دهید، این مزایا را به اطلاعشان برسانید.

۴. به آن‌ها فرصت تاثیرگذاری بدهید
نسل هزاره می‌خواهد چه حین انجام کار چه غیر آن تأثیرگذار باشد. نسل هزاره به دنبال فرصتی است تا با همکارانش در محیط کار تفاوت داشته باشد. بر اساس گزارشی که منتشرشده، از میان نسل هزاره مورد بررسی ۷۵ درصد «ترجیح می‌دهند کاری را با گروه‌های همکار انجام دهند تا پروژه‌هایی خدماتی را به صورت مستقل به انجام رسانند.»
این نسل همچنین می‌خواهد بداند چطور کارش روی کارفرما تاثیر می‌گذارد. بنابراین به آن‌ها نشان دهید چه تاثیری روی شرکتتان می‌گذارند. این فرصت را به آن‌ها بدهید تا تفاوتی در کسب‌وکارتان ایجاد کنند و برای این کارشان ارزش قائل شوید.
دان اسکیلز می‌گوید یکی از مراجعین یک خرده‌فروش فعال و به‌روز در عرصه مد، پس‌ازآنکه یکی از کارکنان با پایش شبکه اجتماعی‌شان فهمید که فالوئرهای‌شان به دنبال لباس‌های قیمت پایین‌تر هستند، دست به ارائه لباس‌های عروس ارزان‌قیمت‌تری زد. توانمندسازی کارکنانتان برای تفاوت ایجاد کردن همیشه ایده خوبی است اما این امر بخصوص برای نسل هزاره جواب می‌دهد که این تاثیر را به‌عنوان پاداشی برای خود می‌داند.

۵. بر بسترهای دیجیتال گفتگو کنید
راه یافتن به دانشگاه و سرکار رفتن از موفقیت‌های شخصی هستند که برای افراد مهم‌اند اما نسل هزاره نیازمند برقراری گفتگوی آنلاین با شماست. منظور این نیست که عکس و فیلم‌های رضایت کارکنانتان را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنید. این کارها مهم هستند اما باید گفتگوی واقعی دیجیتال داشته باشید مثل گفتگوهای زنده با کارکنانتان درباره شرکت و پاسخ دادن به آن‌ها در وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی. بخش مشاغل وب‌سایتتان باید منبع اطلاعات و گفتگو با کسب‌وکارتان باشد و باید در تمام ابعاد دیجیتالی که این نسل با آن زندگی کرده فعال باشید.
آنچه که باید انجام دهید
چطور با قوانین این نسل هزاره کنار می‌آیید؟ فقط یک‌راه بیشتر ندارید تا متوجه شوید: از آن‌ها بپرسید. بخشی از فرایند استخدام را به مصاحبه با آن‌ها اختصاص دهید. مرتبا از کارکنانتان نظرسنجی کنید تا مشخص شود چه چیزی روی روال است و چه چیزهایی از روال خارج‌ شده‌اند. ویژگی‌هایی مثل شفافیت، سندیت و ثبات کانال‌های دیجیتالی‌تان و قصه‌ای که درباره شرکت در صفحه مشاغل وب‌سایت تعریف کردید را از دیدگاه ارتباطات/بازاریابی بررسی کنید. اما در صدر تمام این موارد، خودتان باشید و با زبان خودتان صحبت کنید و آن جایگاهی که نسل هزاره می‌خواهد را در اختیارش قرار دهید.

نویسنده: دان اِسکِیلز
این مقاله در ۱۰ ژوئن در مجله فوربز به چاپ رسیده است.

نظرتان را بنویسید

Home
Account
Cart
Search