اگر در حال مطالعه این صفحه هستید، احتمالا قبلا اهمیت سئو سفید را درک کرده اید .
در غیر این صورت، شگفت زده می شوید: طبق بررسی های انجام شده توسط سایت HubSpot ، شصت و یک درصد از بازاریابان بر این باورند که بهبود سئو سایت به روش صحیح به عنوان یکی از بهترین روش های بازاریابی در سطح بالایی قرار دارد.
به منظور جلوگیری از کاهش رتبه سایت در موتور های جستجو و حفظ حضور سایت خود در صفحات اول گوگل ، شما به یک چک لیست خوب SEO نیاز دارید .
به همین دلیل ما این ۲۵ نکته را به عنوان چک لیستی مناسب برای کمک به افزایش رتبه توسط سئو که تمام ملزومات مورد نیاز شما را با کیفیت بالایی در بر میگیرد آماده کرده ایم.
در این مقاله مطالب زیر را بررسی می کنیم:
ایجاد محتوای مرتبط و با کیفیت
چک لیست SEO -آن پیج
چک لیست فنی SEO
چک لیست امنیتی
چک لیست اعتبارسنجی و پیوندها
ایجاد محتوای مرتبط و با کیفیت
ایجاد محتوای مرتبط و با کیفیت باید اولین مورد در هر چک لیست سئو در نظر گرفته شود . فرمت استفاده شده در محتوا مهم نیست ، محتوا باید پاسخگوی نیاز کاربران باشد.
برای اطمینان از محتوای مناسب مراحل زیر را انجام دهید:
۱-تحقیق کلمه کلیدی
برای شناسایی نیاز کاربرانتان تحقیق کنید . آنها چه موضوعات یا عباراتی را جستجو می کنند ؟ از ابزاری مانند کلیدواژه رقبا سایت الکسا یا تبلیغ دات کام استفاده کنید تا ببینید با چه کلمات کلیدی رقبای شما را مورد هدف قرار می دهند؟ رقبایتان از چه کلمات کلیدی استفاده میکنند؟ آنها چه محتوایی برای کاربرانشان تولید می کنند؟
۲-جستجو برای کلمات کلیدی مورد نظر خود
هنگامی که تحقیقات کلید واژه خود را انجام دادید، در قسمت جستجو مربوطه بررسی کنید تا ببینید که طبق نظر گوگل کاربران از چه کلمات کلیدی دیگری استفاده کرده اند ؟ آیا آنها به دنبال مطالب آموزشی هستند؟ آیا قصد خرید اینترنتی دارند؟ این مسئله می تواند به شما برای تولید محتوا مناسب کمک کند.
چک لیست سئو -آن پیج
در ادامه چک لیست سئو را بررسی می کنیم ، بیایید کارهایی که می توانید انجام دهید تا محتوایی قابل درک و خوانا از نظر کاربران و موتورهای جستجو داشته باشید را مورد بررسی قرار دهیم.
۳.صفحاتی که محتوای کوتاه تری دارند را بازبینی کنید
مقدار کلمات متن در صفحات شما نشان دهنده کیفیت و عمق مطالب شما برای خزنده ها می باشد. صفحات با تعداد کلمات کم ممکن است رتبه پایینی در موتور های جستجو داشته باشند ، زیرا خزنده ها نمی توانند کیفیت متن را تشخیص دهند و تنها به تعداد کلمات توجه می کنند.
اما تنها تعداد کلمات زیاد ملاک برتری نمی باشد، بلکه تا زمانی که محتوای شما با نیاز کاربران منطبق باشد و از کلمات کلیدی خاصی استفاده کنید همچنان می توانید رتبه خوبی در گوگل داشته باشید.
۴-محتوا باید شامل عنوان ، زیر شاخه ها و جداول باشد
سرفصل ها، جداول و لیست ها محتوا را به قسمت های کوچک تر و قابل درک تبدیل می کنند تا خواننده بهتر بتواند با محتوا ارتباط برقرار کند. کلمات کلیدی مرتبط را در سرفصل های مورد نظر اضافه کنید.
جداول و لیست ها می توانند به شما کمک کنند تا نکات برجسته را به خوبی به کاربرانتان نشان دهید. قطعه های ویژه، اغلب به عنوان موقعیت صفر نامگذاری می شوند، به طور کلی از پاراگراف ها، لیست ها یا جداول کوتاه استفاده می شود.
۵-برچسب های عنوان خود را بررسی کنید
موتورهای جستجو از برچسب های عنوان استفاده می کنند تا بررسی کنند که چگونه محتوای یک صفحه برای کاربر مفید خواهد بود.
از آنجا که موتورهای جستجو نتایج جستجوی چندگانه را نمایش می دهند، عنوان مختصر و توصیفی به کاربر کمک می کند که بهترین سایت مورد نظرش را انتخاب کند.
کیفیت برچسب های عنوان سایتتان را بررسی کنید:
برچسب های تکراری: برچسب های تکراری ، موتورهای جستجو را که سعی در تعیین رعایت هر صفحه در سایت شما دارند، دچار مشکل می کنند. اگر نمی توانید برچسبهای عنوان منحصر به فرد برای صفحات خاص ایجاد کنید، در نظر بگیرید که کدام محتوا باید در جایگاه اول سایت شما قرار داشته باشد. در صورت نیاز، یک یا هر دو عنوان را قرار دهید. اگر محتوا در صفحات عمدتا یکسان باشد، در نظر بگیرید که یک تگ کونیکی را به یکی از صفحات اضافه کنید تا به Google نشان دهید که کدام یک در جستجوی مهم است.
برچسب های عنوان فراموش شده: از آنجا که کاربران و موتورهای جستجو از برچسب های عنوان استفاده می کنند تا متوجه موضوع لینک شوند، برچسب های عنوان از دست رفته، توانایی صفحه را برای رتبه بندی آن در SERP افزایش می دهد.
برچسب های عنوان طولانی: اگر یک برچسب عنوان بیش از ۶۵ کاراکتر باشد، ممکن است هنگامی که در یک صفحه نتایج جستجو قرار می گیرد، به صورت ناقص نمایش داده شود. عنوان های ناقص ممکن است باعث شود جستجوگران بر روی لینک شما کلیک نکنند، در حالی که عنوان مناسب به آنها کمک می کند دقیقا همان چیزی را که انتظار دارند انتخاب کنند.
برچسب های عنوان چندگانه: در صورتی که یک صفحه با چندین برچسب عنوان لینک باشد، حتما عنوان های نا مناسب تر را حذف کنید. صفحات با عناوین منحصر به فرد و توصیفی توسط موتورهای جستجو مورد توجه قرار می گیرند.
۶-شامل توضیحات متا مرتبط باشد
توضیحات متا، متن توصیفی است که زیر تگ عنوان در قسمت SERP قرار دارد. بهتر است که یک متن متا قانع کننده برای لینک خود بنویسید، حتی اگر در موتورهای جستجو همیشه نمایش داده نمی شوید.
همچنین برای چندین صفحه در وب سایت خود، متا های متفاوت و منحصر به فرد بنویسید. این مسئله می تواند ترافیک موتورهای جستجو را هنگامی که کاربران تمایز میان محتوا های متفاوت را متوجه نمی شوند،کاهش دهد.
۷-توضیحات تصویر را اضافه کنید
برچسب یا توضیحات تصاویر به موتورهای جستجو کمک می کند تا محتوای غیر متنی سایت شما را نیز نشان دهد. با قرار دادن کلمات کلیدی مناسب در توصیفات یا عناوین تصویر شما ، ممکن است این تصاویر را در نتایج موتور جستجو نشان دهد، به طور بالقوه ترافیک بیشتری را به سایت شما هدایت می کند. شرح تصویر همچنین به کسانی که از مرورگرهای متنی، خوانندگان صفحه نمایش و یا کسانی که از نرم افزار هایی برای بهبود بینایی استفاده میکنند مفید می باشد.
۸-طول URL خود را کوتاه کنید
اگرچه که استفاده از کل نام مقاله در URL وسوسه کننده است ، اما URL های طولانی برای کاربران خیلی جالب نیستند . از URL های کوتاه تر استفاده کنید زیرا کاربران برای اشتراک گذاری راحت تر هستند.
۹-به تعداد مناسب لینک ها را اضافه کنید
در صورت لزوم محتوای خود را به محتوای مربوط با آن در سایت با لینک ها ارتباط دهید. این می تواند یک پیوند داخلی به صفحه دیگری در سایت شما باشد یا یک پیوند به سایت معتبر دیگری.
مراقب باشید بیش از حد از لینک ها استفاده نکنید. استفاده بیش از حد بسیاری از لینک ها ،می تواند تاثیر منفی بر روی موتورهای جستجوگر داشته باشد. اگر صفحه شامل محتوای تولید شده توسط کاربر (UGC) باشد، اطمینان حاصل کنید که محتوای UGC شامل لینکهای اسپم نباشد.
۱۰-از لینک های داخلی در مقالات استفاده کنید
پیوند های داخلی سایت (همچنین به عنوان لینک های داخلی شناخته می شوند) به صفحاتی که در سایت شما هستند لینک داده می شوند. پیوند های سایت به بازدیدکنندگان کمک می کند تا میان محتوایی که ارائه می دهید حرکت کنند. آنها همچنین بلوک های ساختاری برای ساختار (یا سلسله مراتب) سایت شما هستند. در نهایت، لینک های سایت به افزایش اختیار صفحه در سراسر سایت شما کمک می کند. لینک های داخلی بهتر به معنای افزایش مشارکت بازدیدکنندگان با کیفیت مناسب از سایت شما است. همچنین باعث می شود که خزنده ها سایت را به خوبی هدایت و رتبه بندی کنند .
۱۱-از ایجاد محتوای تکراری بپرهیزید.
محتوای تکراری یا مشابه مطالب سایت، در بیش از یک URL نشان داده می شود. در نتیجه، موتورهای جستجو مجبورند ارتباط بین هر قطعه را تعیین کنند. اغلب به این معنی است که تنها یک قطعه محتوا در SERPs رتبه بندی می شود که ممکن است باعث اشتباه در قرار دادن URL شما شود.
۱۲-ایجاد صفحات سفارشی برای صفحاتی که یافت نمی شوند
صفحاتی که پیدا نمی شوند به عنوان يک کد HTTP 404 شناخته شده اند، این خطا زمانی رخ می دهد که بازديدکنندگان سعي در دستيابي به يک صفحه دارند که در سايت شما وجود ندارد – به عنوان مثال، حذف شده يا لینک آن منتقل شده است.
در صورت سفارشی کردن صفحات غیر قابل دسترس،آنها می توانند یک تجربه جالب برای بازدیدکنندگان ایجاد کنند و موتورهای جستجو را برای ارسال ترافیک به یک صفحه دیگر منتقل نکنند. در اینجا چند نمونه عالی از صفحات سفارشی خلاقانه برای صفحات غیر قابل دسترس مشاهده می کنید.
۱۳-صفحات پایانی
اگر در صفحات پایانی هیچ لینک خروجی وجود نداشته باشد و یک خزنده وب ،کاربر با یک صفحه خالی برخورد کند، آنها قادر به حرکت در صفحات سایت شما نیستند و صفحات پایان یافته یک تجربه ضعیف می شوند و می توانند به طور موثر بر SEO تاثیر بگذارند.
چک لیست فنی SEO
مهم نیست که محتوای شما چقدر خوب است، سایتی که سئو ضعیفی داشته باشد هیچ گاه نمی تواند به رتبه مناسبی در صفحات جستجو برسد. بررسی تکنیکی SEO یکی از مهم ترین نکات کلیدی می باشد که می توانید با روش های زیر آن را انجام دهید.
۱۴-حل مشکلات اجرایی
هر چقدر که صفحات وب شما سریع تر بارگذاری شوند بر تجربه کاربر ، نرخ تبدیل و تعداد صفحاتی که موتورهای جستجو می توانند فهرست کنند تاثیر مثبت بیشتری می گذارد. ایجاد حساسیت های بی مورد می تواند سرعت سایت را کاهش دهد و کاربرانتان را به سایت های رقیب منتقل کند و نرخ تبدیل خود را کاهش دهید. خزنده ها ظرفیت خزنده را تعیین می کنند، بنابراین هر چه زمان بیشتری صرف بارگذاری صفحات گردد، صفحات کمتری بارگذاری می شود.
۱۵-تمرکز بر قابلیت های کاربر پسند برای تلفن همراه
گوگل در اوایل سال ۲۰۱۸ اعلام کرد که برای بررسی شاخص های تلفن همراه و تاثیر آنها در رتبه بندی سایت ها دست به کار شده است . این بدان معنی است که اگر سایت شما کاربر پسندانه نباشد، ممکن است رتبه بندی خود را کاهش دهید. زیرا زمانی که نیمی از کاربران گوگل از تلفن های همراهشان برای وب گردی استفاده میکنند ،گوگل نمی تواند صفحات ضعیف و غیر ریسپانسیو را نمایش دهد.
میتوانید کاربر پسند بودن سایت خود را با مراجعه به این لینک بررسی کنید و در نظر بگیرید که نسخه های AMP
(Accelerated Mobile Pages Project)صفحات کلیدی خود را ایجاد کنید تا سایت شما سریعتر برای کاربران تلفن همراه بارگیری شود.
۱۶-افزودن نشانه برای طرح
نشانه گذاری طرح، کد اضافی است که می توانید به صفحه خود اضافه کنید تا اطلاعات بیشتری در مورد محتوای شما به موتورهای جستجو ارائه دهد. طرح اساسا یک زبان است که همه موتورهای جستجوگر اصلی می توانند درک کنند و می توانند به شما در دستیابی به نتایج ارزشمند مانند رتبه ستاره ای در جستجوی اصلی کمک کنند.
شما می توانید با مراجعه به این لینک توسط ابزار تست داده ساخت یافته Google نشانه گذاری طرح سایت خود را بررسی کنید.
۱۷-لینک های خراب را بررسی کنید
لینک های خراب یا شکسته (Broken links) لینک هایی هستند که به جای رفتن به صفحه مقصد، فایل یا تصویر، خطایی را نشان می دهند. آنها می توانند به دلایل مختلفی مانند محتوای پیوند شده ،حذف شده یا URL ها منتقل شوند.
لینک های شکسته می توانند تاثیر منفی روی رتبه بندی سایت شما در موتورهای جستجو داشته باشند، زیرا آنها از ایجاد یک فهرست کامل برای سایت شما توسط خزنده ها جلوگیری می کنند. این به معنای —رتبه بندی ضعیف است. لینک های شکسته همچنین می توانند تاثیر منفی برای کاربر داشته باشند. اگر یک کاربر با پیوند خراب در سایت مواجه شود ، ممکن است از بازدید صفحات دیگر در سایت شما اجتناب کند.
۱۸-شناسایی و رفع خطاهای سرور
خطای سرور نشان دهنده بروز یک مشکل برای وب سایت شما می باشد ،که کاربر را از بازگشت به صفحات قابل مراجعه باز می دارد. کدهای خطای سرور بسیار زیادی وجود دارد، اما موارد رایج آنها عبارتند از:
خطا ۵۰۰ – خطای سرور داخلی
خطا ۵۰۳ – سرویس در دسترس نیست
خطا ۵۰۴ – پایان زمانی ورود به سایت
۱۹-صفحات سایت را در دسترس قرار دهید (یک نقشه سایت ایجاد کنید)
قابلیت دسترسی یعنی کاربر تنها با چند کلیک به راحتی به مهم ترین صفحات سایت شما دسترسی پیدا کند. دسترسی سزیع برای کاربران تجربه کاربری خوبی از سایت شما ایجاد می کند. همچنین به خزنده ها در موتورهای جستجو کمک می کند صفحات بیشتری را بررسی کند. اگر موتورهای جستجو نمیتوانند به صفحات سایت دسترسی پیدا کنند و بنابراین نمیتوانند آنها را بخوانند، پس صفحات نمیتوانند نمایه یا رتبه بندی شوند.
شما می توانید بررسی کنید که آیا قابلیت دستیابی یک مشکل از طریق حساب الکسا پیشرفته است. اگر یک مسئله است، در نظر بگیرید ایجاد یک نقشه سایت برای سایت خود و یا اضافه کردن لینک های بیشتر از صفحات مهم به صفحات دیگر، آسان تر برای پیدا کردن.
۲۰-فایل Robots.txt را ایجاد کنید
فایل های Robots.txt می توانند برای محدود کردن دسترسی موتورهای جستجو به تمام یا بخشی از سایت و یا برای صرفه جویی در پهنای باند سایت شما مورد استفاده قرار گیرند، که می تواند به افزایش سرعت صفحه و زمان بارگیری آن کمک کند.
چک لیست امنیتی
۲۱-گواهی SSL را اجرا کنید
یکی از ویژگی های ضروری برای رتبه بندی در موتورهای جستجو، امنیت سایت می باشد. درصورتی که سایت شما از غامنیت کافی برخوردار نباشد، کاربران ممکن است قبل از اینکه حتی صفحه شما را ببینند، با هشدار امنتی مواجه شوند.
۲۲-امنیت فرم هایتان را تامین کنید
وقتی که فرمها از طریق یک اتصال امن (https) قابل دسترسی نیستند، ممکن است امنیت کاربران به خطر بیافتد. فرم های ایمن به محافظت از ایمیل ها، رمزهای عبور و موارد دیگر در مقابل سوء استفاده افراد سودجو کمک می کند.
۲۳-از امنیت اطلاعات متا خود اطمینان داشته باشید
برچسب های متا تضعیف شده در سایت شما اطلاعاتی در مورد نرم افزارهای زیر فراهم می کنند که می تواند به کسی کمک کند که به وب سایت شما حمله کند یا به آن آسیب برساند.
لیست اعتبار و پیوندها
۲۴-لینک ها را به سایت های برتر ارتباط دهید
شهرت سایت شما و قرار گرفتن آن در موتورهای جستجوگر می تواند تحت تاثیر تعداد سایت هایی که به آن پیوند دارند قرار گیرد. هر چه تعداد سایت های بیشتری به صفحات شما لینک شوند، به عنوان سایت معتبرترو قابل اعتمادتری برای موتور های جستجو در نظر گرفته می شود. اگر سایت هایی که به صفحات شما لینک می دهند معتبر باشند، این یک سیگنال بسیار قوی برای موتورهای جستجو است که صفحات شما معتبر هستند.
یکی از قواعد استراتژی لینک دادن به سایت ها نشان می دهد که همیشه کیفیت لینک ها از کمیت آنها مهم تر است، زیرا موتورهای جستجو از روش های متعددی برای تجزیه و تحلیل پیوند ها استفاده می کنند:
تعداد پیوندها به صفحات شما
محبوبیت سایت های مرتبط با شما
ارتباط لینک ها با صفحات شما – آیا متن حاوی جمله شامل عبارات هدفمند در مورد محتوای شما می باشد؟
تاریخ اتصال سایت هایی که به شما لینک می دهند (وب سایت های اسپم می توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند)
به روز بودن لینک ها در صفحات شما
شبکه های اجتماعی – آیا صفحات شما در رسانه های اجتماعی پیوند دارند؟
۲۵-انکر تکست(لینک خارجی) خود را دقیق تنظیم کنید
انکر تکست به متنی گفته می شود که قابل کلیک کردن باشد و به صورت جداگانه در صفحات سایت مرجع و یا سایت های دیگر منتقل شود. مانند برچسب های عنوان، کاربران و موتورهای جستجو از انکر تکست ها استفاده می کنند تا در مورد صفحات مقصد اطلاعاتی داشته باشند. این باعث می شود که نمایه سازی کارآمدتر و مرور کاربر مناسب تر باشد. متن لنگر توصیفی همچنین به پیوند کمک می کند – یک عامل مهم در رتبه بندی SERP می باشد.
داشتن انکر تکست توصیفی، برای لینک های داخلی سایت شما و نیز لینک های خارجی از سایت دیگر به سایت شما اعمال می شود. برای مثال، اگر مثلا پست مهمان را داشته باشید، سعی کنید به صفحه اصلی در سایت خود با لینک کلیدی برای آن صفحه در متن لنگر، لینک کنید.
نتیجه گیری
به دنبال این چک لیست جستجوگرها به شما کمک خواهند کرد که ‘روش هایی که باید انجام شود’ را برای یک وب سایت بهینه سازی شده انجام دهید. برای اطلاعات بیشتر در مورد سئو و ارتباط با مشاوران حرفه ای با ما در ارتباط باشید. [mks_button size=”large” title=” مشاوره” style=”rounded” url=”https://www.greenweb.ir/consultation” target=”_blank” bg_color=”#2a79bf” txt_color=”#FFFFFF” icon=”fa-user” icon_type=”fa” nofollow=”0″]